Водич за приступ информацијама уз Индеx регистар Кантоналног тужилаштва Травник
У складу са чланом 20. тачка 1. Закона о слободи приступа информацијама у Федерацији Босне и Херцеговине (“Службене новине Федерације БиХ” број 32/01), те члана 11. Закона о Кантоналном тужилаштву Средњобосанског кантона (“Службене новине СБК” број 14/02), Главни тужилац Кантоналног тужилаштва Средњобосанског кантона, дана 26.3.2012. године, доноси
В О Д И Ч
за приступ информацијама Кантоналног тужилаштва Средњобосанског кантона
1. УВОДНЕ НАПОМЕНЕ
Генерална скупштина Уједињених нација је усвојила једну од својих првих резолуција 1946. године, која каже:
„Право на информацију је основно људско право и ...мјерило свих права којима су се Уједињене нације посветиле.“
Према међународним повељама о људским правима, као и према већини домацих закона, свако лице има право на приватност. Приступ информацијама је један од начина који осигурава да се право на приватност поштује.
Приступ може бити ускраћен ако би откривање информација које се налазе у службеном документу нашкодиле интересима јавне сигурности, затим спријечавања, истраживања и процесуирање криминалних активности, приватности, једнакости страна у судско поступку, итд, осим ако је јавни интерес од већег значаја од штете која би наступила откривањем те информације.
Ако је неко кривично дјело под истрагом, потпуно је оправдано не објавити јавно информације о напретку истражних радњи. Слобода приступа информацијама не смије угрозити истрагу кривичних дјела. Врло често ће бити оправдано – чак и неопходно – да се не објаве информације о садржају личних докумената о некој особи. Такођер је потпуно оправдано да се не открива идентитет и боравиште особа које се налазе у програму за заштиту свједока. Слобода приступа информацијама не смије појединце излагати ризику.
У случајевима у којима се покаже да одређена информација садржи елементе изузетака од опћег правила објелодањивања информација, потребно је урадити тродјелни тест како би се утврдило да ли се та информација треба сматрати изузетком, те да због тога не би требала бити објављена. Три корака овог теста су:
о Да ли се та информација односи на неки легитимни интерес?
о Да ли би њено објављивање проузроковало битну штету том интересу?
о Да ли је, поред свега, у јавном интересу да се та информација објави?
2. ОПЋЕНИТО О ВОДИЧУ ТУЖИЛАШТВА
Водич за приступ информацијама Кантоналног тужилаштва Средњобосанског кантона (у даљем тексту: Водич Кантоналног тужилаштва Травник) у складу са одредбама Закона о слободи приступа информацијама у Федерацији Босне И Херцеговине (у даљем тексту: ЗОСПИ у ФБИХ) омогућава подносиоцима захтјева да се ближе упознају са поступцима остваривања права приступа информацијама у Кантоналног тужилаштва Средњобосанског кантона (у даљем тексту: Кантоналног тужилаштва Травник), које су у посједу и под контролом Кантоналног тужилаштва Травник. Исти пружа информације о правима и обавезама у складу са ЗОСПИ у ФБИХ, односно:
а) садржи инструкције о начину подношења захтјева за приступ информацијама,
б) обавјештава подносиоца захтјева о процедури и роковима којих се Кантонално тужилаштво Травник треба придржавати током обраде захтјева за приступ информацијама,
ц) обавјештава подносиоца захтјева о околностима под којима приступ информацијама може бити ускраћен,
д) садржи упутство о правном лијеку на одлуке које доноси Кантонално тужилаштво Травник у прописаној процедури,
е) упућује на службеника Кантоналног тужилаштва Травник надлежног за информирање и контакт телефоне на које се подносилац захтјева може обратити како би се олакшао приступ информацијама и садржи списак информација потребних за обраћање Кантоналном тужилаштву Травник,
ф) садржи писани образац захтјева за приступ информацијама,
г) регулира трошкове умножавања захтијеваних информација,
х) упућује на Индекс регистар Кантоналног тужилаштва Травник и начин приступа истом.
3. ВРСТЕ ИНФОРМАЦИЈА КОЈЕ
Свака физичка или правна особа (у даљем тексту: подносилац захтјева), у складу са ЗОСПИ у ФБИХ, може тражити и остварити приступ информацијама које су у посједу и под контролом Кантоналног тужилаштва Травник, осим изузетака прописаних законом или подзаконским актима које користи Кантонално тужилаштво Травник у свом раду.
4. ПОСТУПАК ПРИСТУПА ИНФОРМАЦИЈАМА
Прије успостављања контакта са службеником Кантоналног тужилаштва Травник надлежним за информирање, препоручује се консултирање Индекс регистра Кантоналног тужилаштва Травник. У случају дилеме да ли Кантонално тужилаштво Травник посједује тражену информацију, може се контактирати службеник Кантоналног тужилаштва Травник надлежан за информирање, који ће помоћи особи у даљој процедури тражења и приступа информацијама.
4.1. Начин приступа информацијама
У случају да Кантонално тужилаштво Травник располаже траженом информацијом, подносилац захтјева се писменим путем (на прописаном обрасцу) обраћа Кантоналном тужилаштву Травник за приступ информацијама.
4..2. Контакт адреса и особа за давање информација
Мелиха Мешан
тел. +387 30 511 815, локал: 122
е-маил:
4.3. Планирање захтјева за приступ информацијама
Прије подношења писменог захтјева за приступ информацијама Кантоналном тужилаштву Травник, потребно је да заинтересирана особа недвосмислено утврди које информације жели добити од Кантоналног тужилаштва Травник, те предвиди износ потребних финансијских средстава неопходних за умножавање захтијеваних докумената. Такође, пожељно је да иста има представу да приступ информацијама није неограничен, чиме се избјегава непотребна процедура администрирања у случајевима очигледних ограничења или изузећа приступа информацијама Кантоналног тужилаштва Травник.
4.4. Подношење захтјева за приступ информацијама
Заинтересирана особа, након што читко и разумљиво попуни образац захтјева за приступ информацијама, исти подноси Кантоналном тужилаштву Травник путем Писарнице или непосредно насловљен на службеника Кантоналног тужилаштва Травник надлежног за информирање.
Захтјев се подноси на једном од језика који су у службеној употреби у Федреацији Босне и Херцеговине. Исти треба јасно прецизирати, те навести назив траженог документа, датум његовог настанка, адресанта, или дати друге податке који омогућавају Кантоналном тужилаштву Травник да што лакше пронађе документе који садрже тражене информације.
Ако захтјев није поднесен на обрасцу и у прописаној форми и не садржи податке који могу идентифицирати тражену информацију, службеник Кантоналног тужилаштва Травник надлежан за информирање ће у року од осам дана од дана пријема захтјева, рјешењем обавијестити подносиоца захтјева да његов захтјев не може бити обрађен.
4..5. Поступање у ситуацији када Кантонално тужилаштво Травник не посједује информацију
У случају да Кантонално тужилаштво Травник не располаже информацијама које су тражене захтјевом, као и у случају да нема приступ траженој информацији, Кантонално тужилаштво Травник ће у року од осам дана по пријему захтјева исти прослиједити институцији или правној особи за коју сматра да може поступити по поднесеном захтјеву. О наведеном Кантонално тужилаштво Травник обавјештава подносиоца захтјева.
4.6. Рок за добивање информација
Кантонално тужилаштво Травник ће у року од 15 дана од дана пријема захтјева обавијестити подносиоца да ли је истом приступ информацијама у цијелости или дјелимично одобрен или одбијен.
У случају изузетка и потребе испитивања повјерљивих информација и испитивања јавног интереса, наведени рок се може продужити. У том случају Кантонално тужилаштво Травник обавјештава подносиоца захтјева о разлозима за продужење рока.
4.7. Приступ информацијама
Када Кантонално тужилаштво Травник одобри приступ траженим информацијама у цјелости или дјелимично, о томе у форми рјешења обавјештава подносиоца захтјева. Предметним рјешењем утврђује се могућност личног приступа и увида у информације у просторијама Кантоналног тужилаштва Травник, у вријеме које одговара подносиоцу захтјева и службенику Кантоналног тужилаштва Травник надлежном за информирање.
4.8. Трошкови умножавања
Кантонално тужилаштво Травник има обавезу наплате трошкова умножавања захтијеваних информација, у складу са упуством Федералног министра правде.
Првих десет страна умножавања материјала стандардног формата је бесплатно, док за друге тражене информације с већим бројем од десет страна подносилац захтјева накнаду плаћа унапријед.
5. ОДБИЈАЊЕ ЗАХТЈЕВА ПРИСТУПА ИНФОРМАЦИЈАМА У ЦЈЕЛОСТИ
Кантонално тужилаштво Травник ће одбити захтјев за приступ информацијама у цјелости или дјелимично за слиједеће врсте информација:
- када се откривањем информације основано може очекивати изазивање значајне штете по легитимне циљеве за слиједеће врсте информација:
а) интерес одбране и сигурности, као и заштита јавне сигурности,
б) спречавање криминала и свако откривање криминала,
ц) заштита процеса у доношењу одлука утврђених законом;
- када захтјев за приступ информацијама укључује повјерљиве комерцијалне интересе треће стране;
- када захтјев за приступ информацијама укључује личне интересе који се односе на приватност треће особе у складу са законом и Европском конвенцијом о заштити људских права и темељних слобода (члан 8);
- када се ради о малољетним починиоцима кривичних дјела и када су малољетници оштећени кривичним дјелом;
- када се ради о поштивању претпоставке невиности;
- када се након проведеног поступка утврди да објављивање информације није од јавног интереса.
У случају одбијања приступа информацији дјелимично или у цјелости, подносилац захтјева ће, у смислу члана 14. тачка 3. ЗОСПИ у ФБиХ, бити обавијештен у року од 15 дана са упутом о могућности подношења жалбе Кантоналном тужилаштву Травник и праву обраћања Омбудсмену БиХ. Такођер је у коначници могуће покренути управни спор пред надлежним судом.
6. РОКОВИ ЗА ЖАЛБУ
Рокови за жалбу су преклузивни и њиховим пропуштањем се ризикује губитак права на подношење жалбе.
7. ПРИСТУП ЛИЧНИМ ИНФОРМАЦИЈАМА
ЗОСПИ у ФБИХ предвиђа посебну процедуру за приступ личним информацијама. Приступ личним информацијама може тражити лично само особа на коју се информације односе, тако што ће потписати захтјев и предочити важећи идентификациони докуменат с фотографијом. Захтјев може поднијети и законски заступник или пуномоћник особе на коју се односе личне информације. Законски заступник или пуномоћник дужни су предочити валидне доказе о статусу законског заступника или пуномоћника, као и копију идентификационог документа с фотографијом.
ЗОСПИ у ФБИХ осигурава да личне информације које су под контролом Кантоналног тужилаштва Травник буду тачне или у односу на сврху прикупљања или кориштења информација, буду актуелне, комплетне, релевантне за законску намјену због које су похрањене, те да на било који други начин нису погрешне.
Након одобравања приступа личној информацији, подносилац захтјева може захтијевати њену измјену, допуну или давање коментара. Захтјеви за измјене или допуне личних података нису временски ограничени.
Кантонално тужилаштво Травник може рјешењем одбити захтијевану измјену или допуну личних података уколико утврди да нису испуњени законски услови за њену измјену, допуну или коментар.
8. ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ
На питања и процедуре које нису ближе уређене овим водичем, непосредно се примјењују одредбе ЗОСПИ у ФБИХ.
Саставни дио Водича су образац Захтјева за приступа информацијама и Индекс регистар.
Даутовић Сенад
Водич за приступ информацијама
Кантонално тужилаштво Средњобосанског кантона тренутно нема израђен Водич за приступ информацијама.
- 1 - 2 / 2
- 1